W dniu 9 września br. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, że poszkodowany w wypadku komunikacyjnym nie jest konsumentem. Oznacza to, że osoby występujące z roszczeniem objętym obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej nie będą mogły liczyć na podjęcie w ich sprawie działań przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Uchwała SN jest wynikiem zapytania sądu, który rozpatrywał apelację UNIQA TU S.A. od wyroku SOKiK utrzymującego decyzję Prezesa UOKiK. W decyzji Urząd uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działania ubezpieczyciela polegające na ograniczaniu zakresu odpowiedzialności wobec konsumentów realizujących roszczenie z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego. W sprawie zabrał głos także Rzecznik Ubezpieczonych, który kilka miesięcy temu skierował do Sądu Najwyższego oświadczenie zawierające istotny dla sprawy pogląd, w którym wskazał m.in. że, jeżeli poszkodowana osoba fizyczna zgłasza ubezpieczycielowi odpowiedzialności cywilnej sprawcy roszczenie odszkodowawcze, które nie jest związane bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową, to można uznać, że zostają spełnione przesłanki do przyznania jej statusu konsumenta.

Komentując uchwałę Sądu Najwyższego, Prezes PIDiPO, Bartłomiej Krupa, wskazał na łamach „Dziennika Ubezpieczeniowego” (wydanie z dnia 10.09.2015 r.), że jeżeli rozstrzygnięcie SN o nieuznaniu poszkodowanego za konsumenta zostanie przywitane z radością przez ubezpieczycieli, to zapewne dlatego, że istnieje jeszcze sporo obszarów, w których względem osób dochodzących roszczeń z ubezpieczenia OC są stosowane praktyki naruszające ich zbiorowe interesy. Ponadto podkreślił, że „KNF nie wykazywał się wcześniej taką stanowczością jak UOKiK. To jednak zdaje się powoli zmieniać, a nadto nadchodzące skutki zmian w otoczeniu prawnym i tak wymuszą na ubezpieczycielach kolejne ustępstwa w stosunku do uzasadnionych roszczeń poszkodowanych”.

Orzeczenie SN skomentował także sam UOKiK, który na swojej stronie internetowej wskazał, że „W opinii UOKiK, status konsumenta przyznany powinien być każdej osobie fizycznej, o ile działa ona w celu niezwiązanym bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Zwracamy także uwagę na cel ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, którym jest ochrona słabszych, nieprofesjonalnych uczestników rynku przed naruszającymi ich interesy działaniami przedsiębiorców – profesjonalnych podmiotów”.