Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej Rzecznika Finansowego, wezwał on  czterech ubezpieczycieli, posiadających łącznie ponad 50% rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, do zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych polegających na przyjmowaniu różnych kryteriów wyceny szkody częściowej i całkowitej.

Z analiz Rzecznika Finansowego wynika, że wskazane zakłady ubezpieczeń, likwidując szkody z ubezpieczenia autocasco, stosowały różne kryteria w wycenie szkody – w przypadku szkody częściowej stawki za części zamienne i roboczogodzinę były ustalane na najniższym poziomie, natomiast w przypadku szkody całkowitej – na najwyższym. Jak można przeczytać na stronie Rzecznika, z dokonanej analizy wynika, że dla zakładów ubezpieczeń najkorzystniejsze jest przyjęcie, że doszło do szkody całkowitej. Jeśli takiej nie ustalono, kosztorysy uwzględniające koszty naprawy przygotowywane są w oparciu o najniższe stawki.

Według Rzecznika Finansowego takie rozwiązania prowadzą do uprzywilejowania ubezpieczyciela kosztem konsumentów. Najpierw bowiem ustala on wysokość szkody wg najwyższych stawek, a jeśli nie pozwala to na przyjęcie, że doszło do szkody całkowitej, wycenia koszty naprawy wg najniższych stawek, co pozwala mu na wypłatę niskiego odszkodowania. „W konsekwencji nieuczciwej praktyki konsument zamiast skorzystać z przysługującego mu prawa do świadczenia na naprawę pojazdu, zmuszany jest do zbycia pozostałości auta albo do naprawienia samochodu z własnych pieniędzy, w części nieskompensowanej odszkodowaniem, bardzo często przy użyciu części używanych albo pochodzących z nielegalnego obrotu. W takim przypadku istnieje niebezpieczeństwo naprawy wątpliwej jakości, w tym także pod względem bezpieczeństwa – wskazuje Mariusz Golecki – Rzecznik Finansowy.

Rzecznik przypomina także, że taka praktyka ubezpieczycieli jest niezgodna z wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego z 2014 roku, które dotyczą likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Zgodnie z nimi, zakład ubezpieczeń powinien stosować jednolite kryteria dotyczące chociażby hipotetycznych kosztów naprawy, bez względu na to, czy finalnie szkoda zostanie zakwalifikowana jako całkowita czy też częściowa.

źródło: www.rf.gov.pl