Na stronie Rzecznika Ubezpieczonych opublikowano raport dotyczący skarg skierowanych do Rzecznika w I półroczu 2011. Wtym okresie Rzecznik Ubezpieczonych otrzymał 7437 pisemnych skarg
z zakresu ubezpieczeń gospodarczych.
Skargi kierowane do Rzecznika Ubezpieczonych napływały zarówno bezpośrednio od
osób ubezpieczonych, ubezpieczających, uposażonych i uprawnionych z umowy
ubezpieczenia (5750 spraw tj. 77,3%), jak też za pośrednictwem innych podmiotów (1687
spraw – 22,7%).
Podobnie jak w minionych latach, najliczniejsza grupa skarg, odnosiła się do ubezpieczeń komunikacyjnych – 4087 skarg 55,0%). Wśród nich najwięcej spraw odnotowano na obowiązkowe ubezpieczenie
odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – 2395 skarg (32,2%), oraz
składki ubezpieczeniowe (865 skarg tj. 11,6%).
Dominowały zarzuty zawarte w czterech grupach problemów (tabela nr 4, wykres do tab. nr 4):
– sporu co do wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia – 2720 skarg
(36,6%);
-oddalenia roszczenia zgłaszanego z tytułu umowy ubezpieczenia – 2505 skarg (33,7%);
-opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym – 831 skarg (11,2%);
-występowania tzw. podwójnego ubezpieczenia w odniesieniu do ubezpieczeń
obowiązkowych – 577 skarg (7,8%).
W większości spraw, tj. 5508 (74,1%) Rzecznik Ubezpieczonych podjął interwencję. W wyniku interwencji Rzecznika Ubezpieczonych w I półroczu 2011 roku łącznie
w odniesieniu do 1237 skarg nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść skarżącego, co
stanowiło 36,3% wszystkich spraw zakończonych, w tym 20 spraw zostało uznanych
w drodze wyjątku (0,6%) (tabela nr 6, wykres do tab. nr 6).
W omawianym okresie sprawozdawczym 2175 spraw zostało zakończonych
wynikiem negatywnym, co stanowiło 63,7% wszystkich skarg, w których Rzecznik
Ubezpieczonych zakończył postępowanie interwencyjne.
Pełna treść raportu jest dostępna na stronie Rzecznika Ubezpieczonych