Wyrokiem z dnia 19.05.2016 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił apelację AUXILII w sprawie wyroku utrzymującego w mocy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (informacja o wyroku). Przypomnijmy, że w 2013 r. na spółkę nałożono karę w wysokości 14 tys. zł za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Postępowanie zostało wszczęte z urzędu na skutek zawiadomień pochodzących m.in. od Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych. Nasza organizacja, przyjmując za jeden z celów statutowych promowanie dobrych praktyk i rozwój rynku doradztwa odszkodowawczego, zareagowała w ten sposób na działanie, które w jej ocenie szkodziło temu rynkowi jako całości, nie tylko poprzez deprecjonowanie konkurencji, ale również budowanie u potencjalnych konsumentów mylnego obrazu jego funkcjonowania. Zakwestionowana praktyka polegała na reklamowaniu usług świadczonych przez przedsiębiorcę za pomocą haseł o treści: „o 70 % wyższe odszkodowania niż u konkurencji” oraz „97,7 % wygranych spraw”. UOKIK stwierdził, że podane wartości zostały obliczone na podstawie nierzetelnych danych.
Powyższy przykład pokazuje, że branża odszkodowawcza samodzielnie potrafi podjąć działania zmierzające do wyeliminowania niewłaściwych praktyk rynkowych, zapewniając konsumentom korzystającym z jej usług właściwy obraz efektywności działających na rynku podmiotów. Na skutek inicjatywy podjętej m.in. przez naszą organizację, AUXILIA zaprzestała stosowania reklamy opartej o nierzetelne dane, a obecnie PIDiPO nie ma sygnałów o podobnych przypadkach.